Sunday, March 26, 2017

Artikel | Makna Selawat Allah ke Atas Hamba-Nya


1. Biasa kita dengar ayat dalam surah al-Ahzab, ayat 56 berkenaan kelebihan berselawat ke atas an-Nabiy sallaLlahu `alayhi wasallam;

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ 

[sesungguhnya Allah dan para malaikat berselawat ke atas an-Nabiy, ...]

dan sabda baginda sallaLllahu `alayhi wasallam;

من صلى عليَّ صلاةً واحدةً صلى الله عليه عشر صلواتٍ، وحطَّ عنه بها عشر سيئاتٍ، ورفعه بها عشرَ درجاتٍ

[barangsiapa yang berselawat ke atasku sekali, Allah akan berselawat ke atasnya dengan sepuluh selawat, digugurkan darinya sepuluh dosa, dan diangkat baginya sepuluh darjat]

Berkata Syu`ayb al-Arnaut dalam tahqiqnya ke atas Musnad Ahmad: "bermula hadith ini sahih, diriwayatkan ad-Darimi, al-Bukhari dalam al-Adab, Muslim, Abu Dawud, at-Tirmizi, Abu Ya`la, ibn Hibban dengan jalan dari Isma`il ibn Ja`far dengan isnad ini".

{Isnad ini: dari Isma`il, dari al-`Ala', dari ayahnya, dari Abi Hurayrah, secara marfu`.}

2. Persoalannya, apakah makna selawat Allah kepada para hamba-Nya?

Pendapat yang masyhur di nusantara adalah
يرحمه رحمةً واسعة
yakni Allah merahmatinya dengan rahmat yang luas.

3. Di sana ada pendapat dari Abu al-`Aliyyah, dia berkata:
صلاة الله على نبيه ثناؤه عليه عند ملائكته.

[Bermula selawat Allah ke atas nabi-Nya adalah pujian-Nya ke atas nabinya di sisi para Malaikat]

4. Berkata al-Hafiz ibn Hajar al-`Asqalani dalam al-Fath, pada kitab ad-Da`awat, dalam Bab as-Salati `ala an-Nabiy sallaLlahu `alayhi wasallam;

وأولى الأقوال ما تقدم عن أبي العالية أن معنى صلاة الله على نبيه ثناؤه عليه وتعظيمه،

[Adapun pendapat yang terutama ada apa yang telah diperjelaskan dari Abi al-`Aliyah, bahawasanya selawat Allah ke atas Nabiy-Nya adalah pujian-Nya ke atas baginda dan pengagungan-Nya].

5. Alalngkah baiknya apa yang dihujjahkan al-`Allamah ibn `Uthaymeen dalam Syarah-nya ke atas al-Manzumah al-Bayquniyyah;

وأما من قال إن الصلاة من الله تعالى تعني الرحمة، فإن هذا القول ضعيفٌ، يضعّفُه قوله تعالى : { أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبْهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ } . ولو كانت الصلاة بمعنى الرحمة، لكان معنى الاية أي : أولئك عليهم رحماتٌ من ربهم ورحمة، وهذا لا يستقيم.

[... dan adapun sesiapa yang berpendapat selawat Allah ke atas adalah rahmah; maka pendapat ini adalah lemah.
Ia dilemahkan firman Allah ta`ala;

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبْهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ
Mereka itulah orang-orang yang mendapat selawat Allah ke atas mereka dan rahmat-Nya. Merekalah orang-orang yang diberi petunjuk.
Kalaulah selawat-Nya bermakna rahmat, maka makna ayat tersebut adalah;

{merekalah orang-orang diberi rahmat oleh tuhan mereka dan diberi rahmat},

dan ini tidaklah sesuai].

6. Dan Allah lebih Tinggi dan lebih Tahu.

'Ataullah Mohd Ali,
Shah Alam.
Maktabah Ali Tuah.

No comments:

Post a Comment